‘’Kennismaken met Health Promoters van Harold Robles in Zuid-Afrika is een levenservaring!”

‘’Kennismaken met Health Promoters van Harold Robles in Zuid-Afrika is een levenservaring!”

Regina Eggink was al geraakt door het goede werk van de Health Promoters maar spreekt nu uit eigen ervaring. Zij vertelt over haar bezoek aan de Health Promoters in de townships rond Kaapstad, dat ze ondersteunt met haar eigen bedrijf Communicatiebureau Some Time. Dit bureau richt zich op online en offline communicatie voor het (klein) MKB zonder communicatieverantwoordelijke of mét een capaciteitsprobleem. Zo klopte ook Harold Robles van de Health Promoters bij Regina aan met de vraag of ze hem kon helpen. De Health Promoters geeft gezondheidseducatie in de townships van Zuid-Afrika met het doel om ziektes zoals diarree te voorkomen. “Met mijn communicatiebureau had ik altijd voor ogen om ook een goed doel te omarmen. Geraakt door de verhalen van Harold over de Health Promoters, denk ik nu mee met een aantal projecten, evenementen en schrijf ik voor een aantal communicatiemiddelen zoals nieuwsbrief en social media. Ik heb het met eigen ogen gezien, heb met zoveel mensen gesproken die kort of lang met Harold en de Health Promoters samenwerken en ben overtuigd dat het beginnen bij de basis door gezondheidseducatie the key is in de bestrijding van armoede.”

Om het in elke vezel te voelen moet je het zien

Een goed beeld krijg je door het uit eerste hand te horen en met eigen ogen te zien. Dat vond Regina ook en ze besloot om, samen met haar vriendin Annie de Vries, naar Zuid-Afrika te gaan. “De eerste week trokken we door de omgeving van Kaapstad om toch ook nog iets van het land te kunnen zien. Een prachtig land met zoveel mooie natuur, lieve en gastvrije mensen. Nog vol van al het moois van Zuid-Afrika is het contrast in de tweede week des te groter. Die week bezochten we, samen met George Arrey (operationeel manager van Health Promoters), verschillende townships. Er ontstonden intensieve gesprekken over de problematiek van Zuid-Afrika, de bevolking, politiek en de Health Promoters. Ik heb armoede gezien, geroken en zelfs de ratten langs de kinderen zien lopen. Echt vreselijk, als in zo’n arm gedeelte in de wereld je wiegje staat. Ons eerste bezoek aan de Health Promoters zal ik nooit vergeten; kinderen die je verwelkomen met een knuffel terwijl ze je helemaal niet kennen. Bij de crèche achter het gebouw van Health Promoters trok een groep kinderen van 4 jaar mij naar binnen. Er moest een groepsfoto gemaakt worden. De kinderen, leiding en ik keken rond in dezelfde ruimte alleen ik was degene die iets heel anders zag dan de rest. Ik zag armoede en vergeleek het met de luxe waarin mijn kinderen zijn grootgebracht. Met bedjes in een aparte ruimtes in de crèche en niet, zoals hier, één matras tussen de rest van de spelende kinderen.”

Vrouwen in de townships zijn de sleutel; project uVuyo helpt daarbij

Geraakt door de verhalen uit de townships worden Annie en Regina de volgende dag uitgenodigd door de kerkelijke gemeenschap van Stellenbosch. Een aantal vrijwilligers van deze gemeente werkt aan een project dat de naam uVuyo kreeg. Dat betekent; Made with joy (Gemaakt met plezier). Dit project leert vrouwen uit de township Kayamandi, die geen werk hebben en geen vak hebben geleerd, om mooi handwerk te maken. Ze leren de verschillende borduursteekjes maken en moeten dat thuis oefenen. De week daarna laten ze hun resultaten aan de vrijwilligers zien. Wanneer ze alles goed beheersen mogen ze iets maken zoals een kussenhoes, gastendoekje of knuffel, met de kans dat dat verkocht wordt. Op deze manier leren ze een vak, verdienen ze hun eigen geld en krijgen daarmee hun eigen waardigheid terug. “Om hen een hart onder de riem te steken, kochten we mooi handwerk van de dames uVuyo om mee te nemen naar Nederland. Wat waren ze trots dat hun spullen naar zo’n ver land gingen; een glimlach van oor tot oor was onze beloning,“ vertelt Regina. Met de spullen van uVuyo stonden Annie en Regina op de Sterrenfair van Bloemencentrum De Oude Proeftuin in Rockanje, waar veel mensen dit unieke handwerk kochten. “De contacten met Zuid-Afrika zijn gelegd. Nu gaan we overleggen hoe we deze producten nog verder in Nederland onder de aandacht kunnen brengen; in ieder geval in combinatie met een aantal evenementen van de Health Promoters in het volgend jaar.”

Steunt u ook Health Promoters?

Van alle kanten zijn er mensen die hun steentje bij willen dragen. In Nederland worden verschillende initiatieven opgezet. Van gewoon doneren tot aankopen doen bij bedrijven die een deel van hun winst willen schenken. “We hebben hiervoor een bedrijf uit Driebergen-Rijsenburg, gespecialiseerd in maatpakken voor heren, Edgar N (www.edgar-n.nl). Ook hier in de buurt ontstaan er initiatieven. Cape Dutch Wijnkopers in Hellevoetsluis geeft bijvoorbeeld van elke verkochte fles, € 0,25 aan de Health Promoters. Zij verkopen uitsluitend Zuid-Afrikaanse wijnen en herkennen de problematiek waar de Health Promoters over spreken. Het zijn allemaal mooie initiatieven die de kinderen uit de townships een beter leven geven. Laten wij ze rijk maken met kennis over hun gezondheid! Steun daarom de Health Promoters, ” zegt Regina stellig. “Kennismaken met armoede is beseffen dat gezondheid een rijkdom is!”

Kijk voor meer informatie over Health Promoters op www.healthpromoters.co.za en voor meer informatie over uVuyo op www.some-time.nl.

Leave a Comment